Africa Film Festival Ghent 2021

Where
Turbinezaal, De Centrale, Ham 72, 9000 Gent
Africa Platform of Ghent University Association

AFRIKA FILMFESTIVAL GENT (26 – 30 oktober 2021, DE CENTRALE) - see also here for the programme

OPENINGSAVOND : Dinsdag 26 oktober, om 20u00 (Turbinezaal)

- Officiële opening

- Kortfilm: Kaniama Show van Baloji (DR Congo/België, 2018) (24 min.)

Cast: Eric Ebouaney, Bwanga Pilipili, Eric Kabongo, Martha Canga Antonia, Jérémie Zagba

Gesproken: Frans/Ondertiteld: Engels

Kaniama Show is een satire op de nationale televisie in een land van Afrika, die tussen klagende interviews en muzikale intermezzo’s zijn soft power propaganda verspreidt.

- Hoofdfilm: Souad van Ayten Amin (Egypte/Tunesië, 2020) (96 min.) (GENTSE PREMIERE!)

Cast: Bassant Ahmed, Basmala Elghaiesh, Hussein Ghanem, Hager Mahmoud, Sarah Shedid, Carol Ackad, Mona Elnamoury, Islam Shalaby, Nayera El Dahshoury

Gesproken: Arabisch/Ondertiteld: Nederlands

De 19-jarige Souad leidt een dubbelleven. Voor haar familie en vrienden is ze de ijverige studente, gehoorzame dochter en verantwoordelijke grote zus. Maar op de sociale media creëert ze een vrijgevochten, kosmopolitisch alter ego op zoek naar romantische relaties. Een reeks kleine incidenten verbrijzelt langzaam haar gedroomd toekomstbeeld en leidt tot een tragische gebeurtenis. Rabab, haar 13-jarige zusje, gaat op zoek naar antwoorden.

- Openingsreceptie omstreeks 22u15 (onder voorbehoud)

Woensdag 27 oktober, om 20u00 (Turbinezaal)

- Kortfilm: Samedi cinema van Mamadou Dia (Senegal, 2016) (11 min.)

Cast: Fallou Keita, Assana Lo

Gesproken: Fulani/Wolof/Frans/Ondertiteld: Engels

In een kleine stad in het noorden van Senegal willen twee jonge fanatieke cinefielen, Baba en Sembene, dolgraag een film zien op het grote scherm van hun plaatselijke bioscoop voordat die voorgoed de deuren sluit.

-Hoofdfilm: Le père de Nafi van Mamadou Dia (Senegal, 2019) (107 min.)

Cast: Alassane Sy, Saikou Lô, Aicha Talla
Gesproken: Peul/Ondertiteld: Engels

Een stadje in Noord-Senegal komt in de greep van een fundamentalistische groepering. Twee broers – de ene imam, de andere kandidaat-burgemeester – maken ruzie over het huwelijk van hun kinderen. Ondertussen verglijdt hun stadje langzaam in religieus extremisme. Le père de Nafi won op het Festival van Locarno zowel de prijs voor beste speelfilm als de Gouden Luipaard voor hedendaagse cineasten.

Vrijdag 29 oktober, om 20u00 (Turbinezaal)

- Kortfilm: Icyasha van Clémentine Dusabejambo (Rwanda, 2018) (17 min.)

Cast: Emmanuel Mugisha, Jacky Umubeyi, Abdoul Nzeyiman

Gesproken: Kinyarwanda/Ondertiteld: Engels

Een jongen wil voetballen samen met de andere jongens van zijn dorp. Maar ze vinden hem te ‘vrouwelijk’ en doen niets liever dan hem pesten en uitstoten. Hoe kan hij zijn leeftijdsgenoten duidelijk maken dat hij niet anders is dan zij?

- Hoofdfilm: Ellen: The Ellen Pakkies Story van Daryne Joshua (Zuid-Afrika, 2018) (124 min.)

Cast: Jill Levenberg, Jarrid Geduld, Clint Brink, Elton Landrew, Ilse Klink, Amram Essop

Gesproken: Afrikaans, Engels/Ondertiteld: Engels

In 2007 wurgde Ellen Pakkies haar drugsverslaafde zoon Abie. De vraag is of Ellen Pakkies handelde uit zelfverdediging, wanhoop of berekening. Knapte er die dag iets in haar – zoals haar advocaat beweerde – of wist ze precies wat ze deed? De film begint bij de moord en vertelt, parallel aan de ontwikkelingen erna, hoe de moeder tot haar daad kwam. De rechtszaak kreeg destijds veel media-aandacht. Ellen Pakkies is nu een van de voorvechters in de strijd tegen drugs en bendegeweld in Cape Flats, een wijk in Kaapstad met veel armoede en criminaliteit.

- Nabespreking met Annelies Verdoolaege (Universiteit Gent), Milton van Wyk en Dora Scott.

Zaterdag 30 oktober, om 20u00 (Turbinezaal)

-Kortfilm: Imagination van Jessie Chisi en Vatice Mushauko (Zambia, 2016) (22 min.)

Cast: Kennedy Shani, Tita Banda, Steven Banda, Steven Chilyfya

Gesproken: Bemba/Ondertiteld: Engels

WINNAAR GOLDEN YAFMA FICTION 2020

De 8-jarige Ken wil zelf een film regisseren met een crew die bestaat uit zijn beste vrienden. Zijn moeder sleurt hem echter voortdurend weg van zijn filmset en zijn dromen. Ken is vastberaden.

-Hoofdfilm: Lusala van Mugambi Nthiga (Kenia, 2019) (60 min.)

Cast:

Gesproken: Engels en Swahili/Ondertiteld: Nederlands

Als kleine jongen ontvlucht Lusala zijn gewelddadige vader op het platteland en vindt een nieuwe thuis bij een welgestelde familie in Nairobi. Nu hij achttien is, vindt zijn adoptiefamilie het tijd dat hij op eigen benen staat. Hij vindt werk als automonteur, met een appartementje boven de garage. Lusala is gemotiveerd om er het beste van te maken, maar schrikbeelden uit het verleden spoken steeds heviger door zijn hoofd. Lukt het hem om zijn demonen onder ogen te zien?

-Slotconcert met Aboubakar Traoré & Balima  (22u15, Turbinezaal)

De band Aboubakar Traoré & Belima werd opgericht door Aboubakar Traoré, Guillaume Codutti en Bertrand Veys, en brengt Afrikaanse en Belgische muzikanten samen. Aboubakar Traoré is afkomstig uit Burkina Faso, en is niet alleen een uitzonderlijk zanger, maar ook een virtuoos muzikant op de kamélé n’goni. Muzikaal geïnspireerd door de traditie van de Mandingo griots, schrijft hij eigentijdse songs die gaan over de harde realiteit van het dagelijkse leven in Burkina Faso. Een uniek muzikaal project dat West-Afrikaanse traditionele muziek mengt met jazz, rock en hip-hop.