A Night at the Opera | Doctor Honoris Causa William Kentridge

17-11-2021

A night at the opera
De Vrije Universiteit Brussel, Universiteit Gent en University of the Western Cape overhandigen een eredoctoraat aan William Kentridge.

William Kentridge is filmmaker, tekenaar en beeldhouwer. Hij werd in 1955 in Zuid-Afrika in een blank milieu geboren, waar hij werd geconfronteerd met de gevolgen van de politieke situatie en apartheid in zijn land. Zo trad zijn vader op als advocaat voor Nelson Mandela. William Kentridge verwijst in zijn werk regelmatig naar deze troebele periode uit de geschiedenis van Zuid-Afrika. Hij is graag gezien in België. Voor de Munt maakte hij een opmerkelijke opera-enscenering van De Toverfluit (2005) van W.A. Mozart. In Bozar werd zijn stuk Ubu and the Truth Commission opgevoerd. En ook met KunstenFESTIVALdesArts heeft hij een intense band.