Publieke lezing: Klasse vs kleur: een valse tegenstelling? Naar radicaal verwantschap met Miriyam Aouragh

13-12-2023

Met Kif Kif, het Ghent Centre for Global Studies (UGent) en het Learning network on decolonization zouden we je graag uitnodigen voor een publieke lezing met Miriyam Aouragh, op 13 december, rond haar concept van “Radicale verwantschap.” Aouragh is docente culturele antropologie aan de Universiteit van Amsterdam met een lange staat van dienst als antiracisme activiste.

Identiteit en wit privilege domineren de debatten over (toenemend) racisme vandaag. Hoewel ze de kracht van beide concepten erkent – en het historische belang ervan onderstreept – ziet Miriyam Aouragh ook hoe een specifieke lezing van identiteit en wit privilege daarentegen sociale bewegingen verdeelt en de antiracistische strijd verzwakt. Klasse en kleur komen dan tegenover elkaar te staan als tegengestelde identiteiten en de mogelijkheid tot onderlinge solidariteit wordt ondermijnd. Geïnspireerd door de zwarte radicale traditie van onder meer Angela Davis, pleit Aouragh in de plaats daarvan voor een universeel antiracisme, gestoeld op ‘radicale verwantschap’ en internationale solidariteit.

De publieke lezing “Klasse en kleur, een valse tegenstelling? Naar radicaal verwantschap met Miriyam Aouragh” gaat door op woensdagavond 13 december (van 19u30 tot 21u30) in de openbare bibliotheek De Krook in Gent, en zal gevolgd worden door een panelgesprek met enkele bewegingswerkers en activisten (antiracisme, feminisme, vakbeweging) uit Gent en Antwerpen, oa Don Pandzou, Ikrame Kastit en Olivia Rutazibwa.

Inschrijven voor deze avond kan hier.