School of Resistance: Recht op Regularisatie

04-03-2022

School of Resistance

NTGent, #GentZonderGrenzen, In My Name, De coördinatie van mensen zonder papieren

NED

Na Munchen, Berlijn en Keulen, houdt de School of Resistance halt in Gent. Wat begon als een online debattenreeks, groeide in tussentijd uit tot een multidisciplinaire meerdaagse waarbij kunstenaars, activisten, filosofen, en geëngageerde burgers nadenken over duurzamere visies op onze toekomst.

Op 4 en 5 maart buigt de School of Resistance zich over de regularisatie van vluchtelingen in Europa en hun gevecht voor burgerschap en erkenning. Samen met #GentZonderGrenzen, In My name en De coördinatie van mensen zonder papieren, verheffen ongedocumenteerde vluchtelingen in Gent hun politieke stem. Aan de hand van panelgesprekken, filmvertoningen, concerten en workshops verbeelden we de toekomst van globaal burgerschap. Hoe maken we van Gent een stad van solidariteit? Wie zijn de Gentaren van vandaag? Wie zijn de burgers van morgen?

Programma vrijdag 4 maart

• 19-19.30 u: OPENING & VERWELKOMING
  • 19.30-21 u: PANELGESPREK (FR & NL, livestream met Engelse ondertiteling) OVER HET RECHT OP REGULARISATIE met o.a. Tarik Chaoui (woordvoerder van L'union des sans papiers pour la Regularisation), Lode Van Hecke (bisschop van Gent), Kati Verstrepen (Mensenrechtenadvocate en voorzitter van de Liga voor Mensenrechten) en Ilse Derluyn (professor Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek UGent)
  • 21.30-23 u: VOORSTELLING 'DE VERKLARING VAN GENT' met artistieke intermezzo’s van o.a. Shanthuru (stand-up comedy)

Programma zaterdag 5 maart

• 14-18 u: WORKSHOPS samen met Gent Zonder Grenzen
  • 18u-19.30 u: DINER (georganiseerd door VOEM VZW) + artistiek intermezzo (veggie = halal))
  • 19.30-21 u: PANELGESPREK (ENG, met livestream) OVER GLOBAAL BURGERSCHAP en Gent als stad van solidariteit met o.a. Gent Zonder Grenzen, Ellen Desmet (UGent, professor migratie- en asielbeleid) en Astrid De Bruycker (Gentse schepen van Gelijke Kansen)
  • 21u15-23uFILMVERTONING van Lara Staals De Zaak Samuel, gevolgd door een nagesprek over kunst en verzet

ENG

After Munich, Berlin and Cologne, the School of Resistance is landing in Ghent. What started as an online debate series has in the meantime grown into a multidisciplinary multi-day event in which artists, activists, philosophers and engaged citizens search and envision a more sustainable vision of our common planetary future.

On March 4 and 5, the School of Resistance will address the issue of regularization of migrants in Europe and their struggle for citizenship and recognition. Together with #GentZonderGrenzen, In My Name and La Coordination de Sans Papiers, the undocumented refugees in Ghent voice their political will. Via panel discussions, film screenings, concerts and workshops, we will imagine new futures of global citizenships. How can we make Ghent a city of solidarity? Who are the citizens of Ghent today? Who are the citizens of tomorrow?

Kies tickets - NTGent (ticketmatic.com)